Schouderklachten door een stijve nek

Schouderklachten kunnen verschillende oorzaken hebben. Eén daarvan is een stijve nek. De nek bestaat uit zeven wervels met daartussen tussenwervelschijven. Daaromheen bevinden zich zenuwen, spieren, banden en bloedvaten. Bij een stijve nek zorgt een blokkade in de spieren, banden en/of wervels ervoor dat je je nek niet meer volledig kan bewegen. Wat heeft dit met je schouder te maken?

Wat heeft dit met je schouder te maken?
Bij het bewegen van je schouder, bewegen je nekwervels ook een klein beetje mee. Wanneer deze wervels door stijfheid niet meedraaien, kun je dit merken in je beweeglijkheid van je schouder. Je kunt je arm bijvoorbeeld niet meer volledig heffen. Je hebt hierdoor meer kans op blessures aan je schouder.

Ook zijn er een aantal spieren die van schouder naar nek lopen of vice versa. Op die manier zijn schouder en nek dus onlosmakelijk verbonden. Tot slot kunnen spieren in de hals- en nek door triggerpoints ook pijn uitstralen in het schoudergebied wat kan zorgen voor pijnklachten in deze regio.

Wat is een stijve nek
Een verstijving van de nek kan verschillende oorzaken hebben. Een voorbeeld is als je op de bank of in bed gelegen hebt met je hoofd in een verkeerde positie. Je wordt wakker en je nek voelt stram. Dit soort stijfheid verdwijnt meestal gedurende de dag weer. Het wordt een ander verhaal wanneer je regelmatig langere tijd je hoofd in een ongunstige stand houdt. Bijvoorbeeld bij dagelijks computerwerk of bij werkzaamheden waarbij je lange tijd omhoog of juist naar beneden moet kijken (Tabletnek). De structuren in de nek worden dan herhaaldelijk voor langere tijd geprikkeld en kunnen overbelast raken. Er ontstaan ophopingen van afvalstoffen in de spieren die leiden tot spierknopen (triggerpoints). De spieren worden stijf en kunnen pijnlijk worden en ook pijn uitstralen richting de schouder.

Andere oorzaken van een stijve nek zijn bijvoorbeeld nekstijfheid na een auto-ongeluk (whiplash) of na een operatie in de nekregio.

Wat zijn behandeling bij deze klachten?
Wanneer je toch een stijve nek hebt, kunnen fysiotherapeuten je vaak goed helpen. Onze behandelmogelijkheden zijn:

Oefentherapie
Dit kunnen rekoefeningen voor de nekspieren zijn, maar ook stabiliteitsoefeningen voor de nek en houdingsoefeningen kunnen aan bod komen.

Mobilisaties/manipulaties
Het mobiliseren of manipuleren van de nekwervels kan helpen om meer beweeglijkheid in de nek te creëren. Soms ziet men dat een stijve bovenrug ook tot een bewegingsbeperking in de nek leidt. Het ‘losmaken’ van de bovenrug kan daarom ook onderdeel zijn van de therapie.

Dry needling
De spieren in de nek en hals die triggerpoints bevatten, kunnen we effectief behandelen met Dry Needling Therapie. We prikken met een droog naaldje in de spierknoop, zodat deze snel ontlaadt en verdwijnt. Spieren die vaak triggerpoints bevatten bij een stijve nek zijn bijvoorbeeld de m. levator scapulae en de m. trapezius descendens.

Taping
Dit kunnen tapetechnieken zijn om de afvoer van afvalstoffen in de spieren te bevorderen of bijvoorbeeld tapetechnieken om je houding te corrigeren.

Massage
Met massage kunnen we de afvalstoffen in spieren afvoeren, zodat de spierconditie weer optimaal wordt.

Welke andere klachten kan het veroorzaken?
Zoals hierboven al benoemd, is de schouder gekoppeld aan de nek door structuren die direct van schouder naar nek en vice versa lopen, maar ook door uitstralende pijn van de nekstructuren naar de schouder. Is je monnikskapspier erg gespannen? Dan kan je zowel een stijve nek als schouderklachten hebben. Wat je ook kan ontwikkelen door een stijve nek is hoofdpijn.

Hoofdpijnklachten
Er zijn verschillende typen hoofdpijn: clusterhoofdpijn, migraine, inspanningshoofdpijn, spanningshoofdpijn en cervicogene hoofdpijn. Met name spanningshoofdpijn en cervicogene hoofdpijn kunnen voortkomen uit een stijve nek. Wanneer de nekspieren erg gespannen zijn, kan de pijn uitstralen naar het hoofd (spanningshoofdpijn). Bij cervicogene hoofdpijn komt de hoofdpijn voort uit één of meerdere nekstructuren (zoals zenuwen of wervels) die pijn uitstralen naar het hoofd.

Armklachten
De spieren in de nek kunnen als ze erg stijf zijn ook pijn projecteren naar de arm. Een voorbeeld hiervan zijn de schuine halsspieren (mm. scaleni). Zij kunnen in de gehele arm pijn veroorzaken wanneer zij triggerpoints bevatten. Daarnaast kan druk op zenuwen in de nek- en schouderregio ook zorgen voor tintelingen in de arm.

Een stijve nek kan dus zowel nekklachten als schouder-, arm- en hoofdpijnklachten veroorzaken! Het is dus belangrijk om een stijve nek te voorkomen! Dit kun jij doen om jouw nek soepel te houden!

Last van een stijve nek? Twijfel niet om jouw vraag te stellen op ons eigen forum of contact op te nemen met onze praktijk.