Oefentherapie Cesar

De oefentherapeut Cesar  behandelt net als de fysiotherapeut fysieke overbelastingsklachten, zoals bijvoorbeeld rug-, nek-, schouder- en hoofdpijnklachten. Hierbij wordt gekeken naar de fysieke en mentale factoren die de klachten veroorzaken en/of in stand houden, het zogenaamde bewegingsgedrag.

De oefentherapeut werkt samen met u als patiënt aan het optimaliseren van de houding, het aanleren van gunstige en ontspannen bewegingspatronen en het vinden van de balans tussen inspanning en ontspanning. Door het beweeggedrag te beïnvloeden en te veranderen wordt de oorzaak van de klachten weggenomen. Vaak ontstaan klachten door een tijdelijke overbelasting maar is er sprake van een vertraagd of stagnerend herstel. (Pijn)klachten bevinden zich vaak in het lichaamsdeel wat wordt overbelast. Men is zich niet bewust van de manier waarop men de klachten zelf in stand houdt. De oefentherapeut geeft u inzicht in het bewegingsgedrag en geeft u de handvatten waarmee u uw eigen therapeut kunt worden.

Werkwijze

De eerste keer wordt er een intake gedaan, welke bestaat uit een gesprek over de klachten en een lichamelijk onderzoek. In dit onderzoek wordt gekeken naar de houding en het bewegingspatroon van de patiënt. De mogelijkheden en beperkingen op basis van de klachten worden dan vastgesteld. Op basis van de informatie die de patiënt geeft, de voorkeurshoudingen en manier van bewegen, wordt een programma op de persoonlijke situatie afgestemd. Hiervan kunnen houdingscorrectie, bewegingsoefeningen, rekoefeningen en ontspanningsoefeningen een onderdeel zijn, maar is de hulpvraag van de patiënt altijd het uitgangspunt. Door het doen van oefeningen (ook thuis), wordt er geleerd anders te bewegen. Bovendien ontwikkelt de patiënt meer gevoel voor het lichaam en wordt zich ervan bewust hoe hij of zij zelf invloed kan uitoefenen op de klachten.

De oefentherapeut Cesar bij Fysiotherapie Weustink is: Paul Emons, Lid van het VvOCM, vereniging voor oefentherapie Cesar en Mensendieck